top of page
Picture2.jpg

FIND THE MAGIC IN YOURSELF

כיצד להתמודד עם הפחד להתחיל משהו חדש? ואיך לא לעשות בדרך את הטעות הנפוצה שרובנו עושים


גם אם אלף פעם נכשלת את.ה יכול.ה להצליח בפעם האלף ואחת לכן לא לוותר לעצמך ולא לתת לכישלונות להכתיב לך את המשך הדרך. מי שמצליח בחיים אלו לא המצליחנים אלא האנשים שלא מפחדים מלהיכשל שוב ושוב ושוב ולגרוף גם הצלחות פה ושם בדרך. ההצלחה היא פועל יוצא של כישלונות לכן אנחנו צריכים לתכנת את המוח שלנו לא להימנע מכישלונות ולא לזהות את הכישלון שחווינו עם תחושת הערך העצמי שלנו.


ראש השנה מאחורינו ואיתו ההבנה ששנה אחת קרבה לקיצה ואילו שנה חדשה עתידה להתחיל. ציון שנה חדשה נחגג בתרבויות שונות בכל רחבי העולם ועובדה זו מצביעה על כך שיש לחג הזה תכלית מעבר לציון ותיחום של זמן. ציון של שנה חדשה מאפשר לנו לסקור את השנה הנוכחית של חיינו וגם לחשוב על שנה הבאה ומה אנחנו מבקשים מעצמנו ומחיינו. מבחינה רוחנית ודתית זה זמן של חשבון נפש של אדם מול עצמו, חברו ובוראו (במידה ומאמינ.ה). ציוני זמן מזמנים הזדמנות לשאול מה עשינו השנה? מה הספקנו? איפה אני נמצאת בחיי? האם אני מרוצה מהחיים שלי? אלו שאלות שגורמות להתבוננות ומעלות בנו רצון לפעמים להציב יעדים ומטרות חדשות. שנה חדשה – היא הזדמנות חדשה לבחור ולהתנהג אחרת ולקרב את עצמנו לחיים בריאים וטובים שאנחנו מרוצים מהם. הבעיה עולה שיש לנו נטייה להציב מטרות גדולות מידי שמייאשות אותנו וגורמות לנו לחזור להרגלים הקודמים שלנו. הפסיכולוג אלפרד אדלר הצביע על כך שהיכן שנראה תחושת נחיתות אצל האדם נראה גם פיצוי וזה יכול להסביר את המטרות הגדולות שאנחנו נוטים לשים לנו. למשל, אם אנחנו לא עושים פעילות פיזית ואנחנו רוצים להכניס ספורט לחיינו אז אנחנו יכולים למצוא את עצמנו נרשמים לחדר כושר ומבטיחים לעצמנו שנלך פעמיים בשבוע אבל זה חסר בסיס והדרגתיות וזה לא ״תופס״. במילים אחרות, זה לא שאנחנו לא רוצים שינוי ושיפור אלא אנחנו רוצים מאד אבל לא כל כך יודעים להכין את עצמנו לתהליך של שינוי ופה נטוע הבעיה.

לא פעם אנחנו שמים לעצמנו מטרות רחוקות מידי ולא מציאותיות שגורמות לנו לתחושת ייאוש וויתור ואז אנחנו חוזרים לסורינו ומבטיחים לעצמנו שננסה שוב בשנה הבאה/בחודש הבא/אחרי החגים וחוזר חלילה..

איך להתקרב למימוש המטרות שלנו?


1. ״חישבו בקטן״- הציבו יעדים קטנים וקרובים שניתנים למדידה- פה זה לא הזמן לחשוב בגדול ולכן הלחמו בנטייה הזו כי היא עלולה לפגוע בסיכויים שלכם לממש את המטרה ששמתם לכם. חלקו את המטרות שלכם לתת מטרות ויעדים קטנטנים שאפשר לכמת ולמדוד. מדיטציה קוסמת לכם והחלטתם שאתם רוצים להתחיל למדוט? נהדר, שימו שעון ל-4 דקות בהן תתחילו לתרגל. 4 דקות לא נשמע מאיים כמו ״חצי שעה מדיטציה״ וגם אין מי שלא יכול לפנות 4 דקות ביום. נסו ותראו! עם הזמן תגדילו בהדרגה את הזמן ככל שתרגישו נוח יותר.


2. ״התקדמות ולא שלמות״- משפט הלקוח מתכנית 12 הצעדים לטיפול בהתמכרויות.

אנחנו צריכים ללמוד את עקומת הלמידה שלנו ולגייס סבלנות (לא סתם מופיעה המילה ״סבל״ במילה סבלנות הרי שהיא כרוכה בסבל מסוים אך יש שכר בסופו). עקומת הלמידה משתנה מאדם מאדם ובאופן כללי היא מאופיינת בתנועה של קדימה ואחורה עם קצב משתנה. הכוונה היא שאדם יכול להתחיל ללמוד משהו חדש לדוגמא ללמוד את השפה ספרדית ובהתחלה ירגיש שמתקדם מאד בכל שיעור ואז פתאום יכולה להיות האטה של בתחושה של קצב הלמידה וזה חלק מעקומת הלמידה. הבעיה מתחילה כאשר אנחנו נפרש את ההאטה הזו כסימן רע לכך שאנחנו לא מתקדמים או שהלמידה שלנו אינה טובה מספיק. יש לזכור כי יש קצב לתהליכים ואנחנו צריכים לכבד אותו ולא להיבהל שדברים לא קורים בדיוק לפי הציפיות שלנו. זכרו גם בטבע יש 4 עונות! יש זמן לתכנן ולהתבשל ויש זמן לפריחה ולבלוב...זה שעדיין אין תוצאות בשטח זה לא אומר שאתם לא בתהליך ושדברים לא קורים מאחורי הקלעים, נשמו והזכירו לעצמכם נקודה זו.


3. אף אחד לא נולד מומחה- כדי להיות טוב במשהו צריך לעשות אותו הרבה הרבה פעמים. כדי לרקוד טוב צריך להתאמן ולרקוד שעות רבות ולצבור ניסיון וכך נכון לגבי כל עיסוק שתחשבו עליו. גם כדי לצייר או לנגן בצורה סבירה צריך לצבור ״שעות טיסה״ ולהשקיע מזמננו. לכן, אם יש דבר מה שאתם משתוקקים לנסות וחוששים שלא תהיו טובים זה הסימן שלכם להעז ולעשות אותו! אתם בוודאי לא תהיו טובים בהתחלה אבל זה טבעי והגיוני הרי רק התחלתם! שימו לב שככל שתפחיתו שיפוט עצמי יהיה לכם יותר אנרגיה לעסוק בדבר עצמו ולחוש סיפוק מהעשייה ללא קשר לטיבה. ללמוד לנגן או ללמוד שפה חדשה מפתח את המוח, מהנה ומוסיף לתחושת הביטחון העצמי ולארגז הכלים של האדם. הטריק הוא שצריך להיות מוכנים להניח לאגו בצד ולהסכים לשחרר שליטה ולהסכים לטעות ולהיות בתהליך למידה.


4. חמלה עצמית- הצלחתם לעמוד במשימה או ביעד ששמתם לעצמכם? מה טוב ונפלא! לא הצלחתם? אל תלקו את עצמכם, אל תענישו את עצמכם ואל תדברו אל עצמכם באופן שלא הייתם רוצים שידברו אל אדם אהוב עליכם. פיתחו שיח קצת יותר חומל ואוהב וזיכרו שכל יום היא הזדמנות לבחור אחרת אז אם לא עמדתם ביעד שלכם הציבו יעד חדש וקחו את זה בקלילות.






118 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page